Autobusy po hlavním městě svou jízdou oproti autu šetří prostředí mnohonásobně - i tak není dopad na okolí ideální. Skvělé výsledky přinášejí až elektrifikované prostředky v metropoli. Tramvaje a zejména metro díky počtu lidí, které přepraví, jsou vůči ovzduší Prahy a z hlediska spotřeby nejšetrnější. Vyplývá to ze studie, kterou ve čtvrtek 23. června na tiskové konferenci představil technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jan Šurovský.

Tramvaje mají výrazně zlepšit situaci v Praze. (ilustrační foto).
Autor: ČTK

„97 % energie, která se u nás spotřebuje v dopravě, je provedena pomocí fosilních paliv, zejména ropy. Pouhá 3 % pak jsou z elektřiny. Ta čísla jsou velice alarmující. Naším úkolem je tento podíl změnit,“ uvedl Šurovský. Ten také sdělil, že v posledních letech došlo v metropoli k nárůstu využívání autobusů. Je to hlavně proto, že autobusy jsou flexibilnější a jsou schopné pokrýt nové dopravní potřeby.

 

Musí vzniknout nové tramvajové trasy

Zásadním krokem ke zlepšení situace je proto současný trend rozšiřování tramvajové dopravy v Praze. Prvním krokem ke změně je plánovaná reorganizace tramvají, která proběhne na konci léta. „Změna organizace tramvajové dopravy, která metropoli čeká od 28. srpna letošního roku, se pozitivně promítne do ekologie provozu hromadné dopravy ve městě,“ prozradil odborník na hromadnou dopravu Šurovský.

Graf spotřeby energie v dopravě v Praze (IAD = individuální automobilová doprava)
Autor: Jan Šurovský

Pro zlepšení šetrnosti městské hromadné dopravy v Praze je nezbytné, aby vznikly nové tramvajové tratě. Z tohoto hlediska je zatím nejdál trasa v Praze 6, která povede z Evropské ulice na Divokou Šárku. Bude mít celkem 5 zastávek a ukončena bude na křižovatce ulic Drnovská a Dědinská. Stavba tady začne roku 2018 a hotová má být za dva roky. „Aktuálně pracujeme ještě na projektu tramvajové trati z Barrandova do Slivence a plánujeme také trať z Modřan do Libuše,“ uzavřel otázku tramvají Šurovský.

Podíl využití nejekologičtějšího dopravního prostředku, tedy metra, se podle odborníka určitě zlepšil už v současnosti prodlouženou trasou metra A. Další krok správným směrem by měl nastat po zprovoznění trasy metra D, která velice uleví povrchové hromadné dopravě v Praze. S tou ale obyvatelé hlavního města nemohou počítat dřív než v roce 2022.