S tramvajovým provozem v oblasti se počítalo už dávno. Místní zástavba tomu byla uzpůsobena a v pražských územních plánech je trať zanesena už od poloviny osmdesátých let minulého století. Dlouhá desetiletí se ovšem zůstávalo pouze u představ a s konkrétní realizací projektu přišlo hlavní město teprve před pěti lety.

Nová tramvajová trať v Praze 6 slibuje 5 dalších zastávek. Prozatím pracovní názvy stanic jsou Divoká Šárka, Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědinská. Projektová studie byla během tvorby upravena a nepočítá se v ní například s křižovatkou, která se nelíbila místním obyvatelům.

Vizualizace nové tramvajové odbočky z Evropské ulice
Autor: DPP

Hluk, kterého se lidé obávají, by neměl být po dokončení projektu problémem. „Při provozu tramvají nevznikají v místě žádné imise ani emise. Vzhledem k použití moderních technologií při výrobě nových souprav, při pokládce podloží i samotných kolejí bude provoz tramvají nejen tišší než autobusy, ale jednoznačně ekologičtější,“ uvádí technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jan Šurovský. Díky zprovoznění trati se navíc v oblasti výrazně sníží počet autobusů, které tudy budou jezdit.

Vizualizace: smyčka Dědinská
Autor: DPP

„Důležitou informací je, že v této lokalitě nevznikají žádné nové příležitosti pro automobilovou dopravu. Řidiči zde žádné nové štěstí nenajdou,“ zmiňuje náměstek primátorky hlavního města Prahy Petr Dolínek (ČSSD). Na projekt byla také dokončena studie EIA, která kontroluje dopad rozsáhlých staveb na životní prostředí. Tato studie byla vyřízena se souhlasným stanoviskem.

Parkovací místa neubudou

Místní lidé měli také obavy z toho, že kvůli stavbě přijdou o některá parkovací místa. Tyto stížnosti byly také zohledněny v úpravách projektu, který nyní počítá s tím, že parkovací místa v sousedství tramvajové trati řidiči po zprovoznění naleznou.

Tramvaj je podle vedení Prahy „městotvorná“, lidé se na její provoz mohou spolehnout, čímž také stoupá lukrativnost dané oblasti. Nová tramvajová trať navíc do budoucna pojede ještě dál, v plánu je její protažení až na Letiště Václava Havla.

Ulice Vlastina: úsek Evropská – U Silnice
Autor: DPP

Elektrobusy zatím nejdou

Obyvatelé Prahy 6 také volali po zavedení provozu pomocí elektrobusů, které by byly ekologické, nemusela by se kvůli nim stavět nákladná trať. Z vyjádření magistrátu ale jasně vyplývá, že elektrobusy jsou zatím celosvětové ve fázi pokusných projektů a tato technologie zatím není připravena k hromadnému využívání.

Dopravní podnik hlavního města Prahy by na místě chtěl začít stavbu provádět roku 2018. Konečná cena zatím nebyla stanovena. Budování potrvá 20 měsíců. Před vlastním zahájením stavby je ještě potřeba získat územní rozhodnutí a stavební povolení.

Prohlédněte si celou vizualizaci projektu dopravního podniku:

Fotogalerie
8 fotografií