Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Zmatek se záchrankou na dálnici: Češi mají opačná pravidla než zbytek Evropy

Autor: sou - 
18. února 2017
19:58

Zatímco okolní státy Evropské unie dokázaly najít shodu pro pravidla průjezdu záchranářů na dálnicích, Česká republika se dále vymyká. V Německu, Rakousku, Slovinsku, Maďarsku a Švýcarsku se uhýbá co nejvíce vlevo. V Česku ale už od roku 2006 se takzvaná ulička pro sanitky vytváří přesně na opačné straně. Podle dopravního experta Týmu silniční bezpečnosti Romana Budského nastal čas na to, aby se toto pravidlo sladilo. Souhlasí s ním i vedoucí samotného oddělení BESIP na ministerstvu dopravy Martin Farář.

„Pravidla v České republice jsou odlišná. To jednak komplikuje situaci pro zahraniční řidiče u nás a naopak navádí k chybnému jednání našich šoférů v zahraničí. Osobně si myslím, že nazrál čas sladit příslušná pravidla s okolními státy,“ míní dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. 

Řidiči podle něj stejně ve většině případů neví, jak se v takových případech zachovat. „Pokud by se to mělo nějakou novelou změnit, tak se vlastně nic nestane, protože nikomu nebudeme muset někde napravovat jeho znalosti. Naši šoféři to už mají naučené z jiných států a ostatní se pak už automaticky budou tvořit uličku pro sanitku více vlevo,“ míní Budský.

O tom, že by se celá věc zharmonizovala s Evropou, uvažuje i přímo ministerstvo dopravy. „Jestliže je Česká republika jedinou zemí, ve které je to pravidlo obráceně, tak bychom se měli postarat o to, aby to bylo v legislativě správně a abychom to dali na stejnou harmonizovanou úroveň, což znamená, aby řidiči jiných států v podstatě nevytvářely situace, které jsou pak nevhodné pro projíždění vozidel v této uličce,“ uvedl vedoucí samostatného oddělení BESIP Martin Farář.

Koridor urychlí dojezd sanitek o životně důležité minuty

Vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty, šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 %. „Nejde v ní samozřejmě jet nějakou závratnou rychlostí, ale ten dojezd je tam úplně jiný, než když ta hlídka někde stojí v koloně,“ upřesnil Farář s tím, že reálně se v ní dá jet až rychlostí 50 km/h s tím, aby řidič sanitky mohl dostatečně rychle reagovat například na to, když mu nějaký řidič do dráhy například otevře dveře.

Jako mnohem bezpečnější vidí evropskou variantu vytváření uliček i přímo samotní řidiči sanitek, jelikož vidí přes karoserie automobilů stojících v levém a prostředním jízdním pruhu. Podle české varianty většinou musí projíždět mezi kamiony, přes které nevidí a musí tak jet mnohem opatrněji a pomaleji.

Čím vyšší vozidlo je například v případě hasičů nebo sanitek ve zvýšených dodávkách, sedí řidiči podstatně výše než lidé v osobních automobilech. „Ten výhled je tam lepší. Samozřejmě, když v tom pravém pruhu stojí nějaký kamion, tak v tomhle případě brání v nějakém výhledu, co se kde děje, ale na druhou stranu kolik těch nájezdů a výjezdů je, abychom museli mít neustálý přehled o tom co se děje za kamiony v tom odstavném pruhu,“ upřesnil Farář.

Sanitky mají projíždět vpravo kvůli hustší síti dálničních křižovatek

Jako nebezpečné jednání považuje i nešvar, který v poslední době vidí docela často a to sice zkracování jízdy odstavným pruhem, kam mají automobily ustupovat při vytváření uličky pro sanitky. „Pak je tu ještě jedna nebezpečná věc a to ta, že pokud auta delší dobu stojí, tak lidé mají tendenci z nich vystoupit a protáhnout se. A většinou je logika věci táhne doprava za svodidla, jenže tam je v České republice ten pruh pro sanitky,“ vysvětluje Budský s tím, že u evropské varianty tak odpadá i riziko, že některého z řidičů sanitka srazí.

Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka byla zvolena ulička pro sanitky více vpravo hlavně z důvodů, aby byly co nejblíže k výjezdům a nájezdům na dálnicích. „V Německu máte třeba 40 až 50 km odstup od jednotlivých křižovatek, takže v případě nějakých dopravních komplikací je lepší, když tam sanita jezdí co nejvíce vlevo, protože když pak potřebuje po těch až 50 km někde odbočit z dálnice, tak tu cestičku si tam vždycky najde,“ uzavřel Budský.

jaja1010 ( 20. února 2017 11:51 )

"řidiči nevytvářelY situace" styďte se

Zobrazit celou diskusi