Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Tvrdé kontroly České pošty: Za deset milionů se řeší nehty, žvýkačky i zápach

Autor: David Budai - 
21. října 2017
05:20

Česká pošta zahájila první vlnu rozsáhlých kontrol toho, jak její zaměstnanci na pobočkách odvádějí svou práci. A jak komunikují se zákazníky. Za 10 milionů korun si najala výzkumnou firmu, která bude sledovat například to, jestli jsou pracovníci za přepážkami dobře upraveni, nepoužívají mobily a nepijí. Hlídat se bude také čistota pobočky i to, jestli je dostatečně vyvětraný vzduch. Kontroly nyní probíhají na stovkách poboček.

Pracovníci na poštovních pobočkách by měli být v následujících týdnech a měsících na pozoru. Česká pošta totiž naplno spustila rozsáhlý kvalitativní průzkum, v rámci něhož bude zkoumat kvalitu odváděné práce. Na takzvaný „mystery shopping“ si ve výběrovém řízení najala společnost NMS Market Research a zaplatí za to až 10 milionů korun. Vyplývá to ze smlouvy, která byla uzavřena na jaře tohoto roku.

První kontroly podle informací Blesk.cz už probíhají. Podle objednávek, které jsou k dispozici v registru smluv, si pošta objednala první dvě vlny výzkumu za bezmála 600 tisíc korun. Zaměřeny budou na celkem 950 poboček, které v utajení navštěvují výzkumníci, případně pracovníkům volají a testují je. První vlna probíhá od srpna a výsledky by pošta měla mít k dispozici do konce října. Druhá vlna začne vzápětí a poběží do konce roku.

Zákaz pití i mobilu na viditelném místě

Hlídá se například to, jestli má zaměstnanec čistý a kompletní stejnokroj, upravené vlasy, ruce a nehty nebo zda nežvýká žvýkačku. Na pracovním místě také nesmí mít viditelné své osobní věci, třeba kabelku nebo mobilní telefon. Zakázáno je také pití nebo konzumace jídla v dohledu zákazníka.

Zadání je přitom velmi přísné. „Osobní věci nesmí být za přepážkou viditelné, a to v jakémkoliv úhlu,“ stojí ve smlouvě, kterou Česká pošta uzavřela. Kontroluje se také to, jak vypadá pobočka. Musí být správně umístěné reklamy, vše musí být čisté, bez odpadků a musí být řádně vyvětráno.

Další rovina kontroly se týká jednání se zákazníky, a to v rámci fiktivních nákupů služeb nebo produktů a také fiktivních telefonátů. Výzkumníci hlídají třeba to, zda pracovník oslovuje zákazníka příjmením v 5. pádu, mluví srozumitelně nebo zda zvedne telefon do tří zazvonění. Musí také zaměstnance záměrně vystavovat „mírnému tlaku“.

Pošta: Hlídáme si kvalitu obsluhy i prostředí

Česká pošta si za tímto zkoumáním plně stojí a opakovaně ujistila, že povede ke zkvalitnění a modernizaci služeb. Cílem je třeba to, aby se zákazníci na pobočkách cítili dobře a byli spokojení. „Jedná se o nezávislé zjištění reálného stavu komunikace mezi zákazníkem a pracovníkem na přepážce,“ uvedl k tomu pro Blesk.cz už dříve mluvčí pošty Matyáš Vitík. Šetření má vyhodnotit hlavně stávající kvalitu obsluhy a prostředí pošty.

„Nezjišťujeme jenom komunikaci na přepážce, ale i celkový stav prostředí na našich pobočkách, které má také vliv na zákazníkovu spokojenost,“ uvedl také Vitík.

Video  „Není v lidských silách tolik balíků roznést,“ říká Hana o práci pošťačky.  - David Budai, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Čekací doby na pobočkách se neřeší

Součástí tohoto projektu podle Vitíka ale nebude zkoumání toho, jak dlouho lidé na pobočkách čekají nebo jaká je úspěšnost doručování zásilek do domácností a firem. „Časové náročnosti odbavení a dalším parametrům našich služeb se pečlivě věnujeme v rámci jiných aktivit,“ dodal.

Mystery shopping je řešen rámcovou smlouvou na pět let s tím, že pošta nemusí celou částku 10 milionů korun vyčerpat. Vše podle vyjádření bude odrážet aktuální potřeby firmy a bude organizováno do širších jednorázových výzkumných vln v rámci celé sítě poboček

Průměrná mzda zaměstnanců České pošty dosahovala podle výroční zprávy v loňském roce 22 945 korun, což je výrazně méně než činí průměrná mzda. Platy řadových pošťáků a pracovníků přepážek jsou však nižší, navíc část z toho tvoří odměnová složka, která je přidělována například na základě úspěchu v prodejích finančních produktů a dalších věcí.

Další věci, na které se kontroly zaměří:

  • Na pobočce nesmí být poházené papírky z vyvolávacího systému, zbytky jídel, nalepené žvýkačky.
  • Umístění visačky na správné straně dle typu posazení vůči zákazníkovi.
  • Pracovníci musí mít upravené vlasy, ruce, nehty, decentní líčení.
  • Trvale neobsazené přepážky neoznačené pořadovým číslem musí být využity pro výstavu zboží a služeb.
  • Telefonický hovor pracovníka musí začít pozdravem, názvem firmy, pozicí a otevřenou otázkou. Nesmí odkazovat zákazníka na další čísla České pošty.

Sexy ( 23. října 2017 22:01 )

 Pošta je jedna velká buzerace místo toho aby jste zajistili doručování zásilek tak rešíte kraviny. Místo balík do ruky je balík na poštu a pak přijde sms nebyl jste zastížen i když sedím celý den doma. Není to trochu smutné. Zamyslete se a řešte věci k spokojenosti zákazníka ze strany doručování ne jak má člověk vypadat.

ellenic ( 21. října 2017 13:41 )

Vyhozených 10 milionů korun , tohle mají mít v kompetenci vedoucí pošt a vedoucí jednotlivých úseků na poštách. Ti by měli kontrolovat své podřízené, v jaké kvalitě odvádějí práci. To se potom nedivím, že se neustále zdražují služby České pošty . Někde musejí ty profláknuté miliony nabýt. To už dávno není Česká pošta, to je jejich pošta ředitelů a managementu. Dost mi vadí vnucování různých produktů u přepážky. ještě čekám, kdy budou nabízet kondomy, toaletní papír a Savo.

Cnerolka ( 21. října 2017 13:16 )

100% souhlas s komentářem!

Cnerolka ( 21. října 2017 13:14 )

No to je nehorázná blbost na to mají peníze,ale aby zajistili pravidelnou roznášku pošt.zásilek na to peníze nejsou! Nám už opět nedonáší skoro týden poštu-časopis,který mám předplacený a vychází v pondělí,jsem dostala až v pátek! Celé vedení České pošty vyházet,včetně ministra!!!

agfor ( 21. října 2017 12:34 )

Neměli by šašci z vedení Pošty spíše přemýšlet nad tím, proč mají dostávat od státu čím dál víc dotací a při tom neustále ruší malé pošty ?

Zobrazit celou diskusi