Osobní vůz s řidičem a dvěma spolucestujícími vjíždí na železniční přejezd v okamžiku, kdy už na něm blikají výstražná světla. Závory jdou dolů, cestující se ocitají na trati. Auto nestartuje, přichází obrovská rána. Přesně tak začala simulovaná dopravní nehoda, kterou SŽDC uspořádala na odstavném vlakovém nádraží v Michli při příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech (ILCAD 2018).

Bilance byla v tomto případě jeden mrtvý, jeden těžce a jeden lehce zraněný. „Jde o selhání lidského faktoru, porušení dopravních předpisů, kdy automobil vjede na železniční přejezd v době, kdy už na něm nemá co dělat. Může to být spěch, stres, přehlédnutí. Když si porovnáte auto a vlak, spojovací sestavy mašin jsou přímo na úrovni jezdců, takže jim to míří přímo na hlavu,“ uvedl velitel čety hasičů SŽDC Václav Mlejnský, který má bohužel s podobnými zásahy bohaté zkušenosti.

Problémové jsou podle něj motorky či kabriolety, které oproti běžným vozům nejsou chráněné vůbec. Není však vyloučeno, že vlaková souprava srazí chodce nebo cyklistu, kteří si myslí, že ještě stihnou pohodlně přejezd překonat.

Co mají lidé dělat?

„Vlak se prostě nedá zastavit na místě, a to by si lidé měli uvědomit. Závora je konstruovaná tak, aby šla prorazit. Pokud auto jede, je potřeba se rozjet proti závoře. Budete mít odřený lak, ale přežijete. Pokud je na vozidle technický problém, je nutné ho co nejrychleji opustit,“ poradil Václav Mlejnský.

Podívejte se na průběh realistické simulace:

Bilance dopravních nehod na železničních přejezdech je neúprosná. V loňském roce se podobných nehod stalo 160, zemřelo při nich 34 lidí a dalších 81 osob se zranilo. Letos od ledna do května došlo už k 57 takovým událostem, o život při nich přišlo 13 lidí.

Tentokrát to všechno bylo „nanečisto“. SŽDC však předávají veřejnosti jasný apel, aby lidé přestali železniční přejezdy podceňovat a začali na nich být mnohem obezřetnější.

Fotogalerie
11 fotografií