Ve středu přes den bude oblačno až zataženo, místy sněžení, na severu a severovýchodě území četnější. Nejnižší noční teploty -8 až -12 °C, při zmenšené oblačnosti a sněhové pokrývce kolem -16 °C. Na jihu Čech -12 až -15 °C, ojediněle kolem -20 °C. Nejvyšší denní teploty -5 až -1 °C.

Ve čtvrtek budou nejnižší noční teploty -6 až -10 °C, při malé oblačnosti a sněhové pokrývce kolem -15 °C. Nejvyšší denní teploty -6 až -2 °C. 

V pátek bude jasno až polojasno, ojediněle mrznoucí mlhy nebo nízká oblačnost. Nejnižší noční teploty -13 až -17 °C, v místech bez sněhové pokrývky kolem -10 °C. Nejvyšší denní teploty -7 až -3 °C.

Rychlopéče pro auto před mrazem

  • Těsnění dveří namažte glycerinem, ať dveře nepřimrznou.
  • Na zámek byste měli mít po ruce vždy odmrazovač.
  • Šetřete baterii. Vypněte nedůležité spotřebiče elektřiny jako je zvukový systém a vytápění zadního skla a sedadel. Krátké trasy autem raději nejezděte.
  • Auto umyjte a pak chraňte lak voskem proti soli. Sníh a led mu neškodí.
  • Kromě zimních pneumatik nezapomínejte na odtahové lano, teplou deku a lopatku. Pokud vyrážíte na delší cestu, vezměte si teplé nápoje pro případ, že zůstanete někde trčet.

Zimní a letní palivo i ostřikovače

Víte, že náplně do ostřikovačů a motorová paliva existují v letním a zimním provedení? V zimní jakosti seženete nejen naftu, ale i benzín. Mráz totiž mění vlastnosti provozních kapalin, a pokud použijete letní kapalinu, nemusí se vám to vyplatit.

Zimní náplň do ostřikovačů je sice dražší, v zimě se bez ní však neobejdete. Jakmile udeří mráz, zapomeňte, že byste míchali letní a zimní kapalinu. Smícháním půl na půl s kapalinou do -20 °C nezískáte směs do -10 °C. Odpařováním lihu na skle teplota klesá, takže místo kýženého lepšího vidění může vzniknout bílá ledová clona. Dolijte raději dražší typ do -40 °C, jenž jinak v našich klimatických podmínkách není nutný.

Kvalitní kapalina do -20 °C by měla obsahovat zhruba 30 % lihu a také aspoň jedno procento etylenglykolu, který zpomaluje odpaření lihu. Kapalina prodávaná pod 30 Kč za litr ani nemůže mít odpovídající kvalitu.

Benzín a nafta na zimu

Zimní druh benzínu už by měl být k dispozici od listopadu. Pokud jste sváteční řidič a máte v nádrži stále ještě „letní“ benzín, buď zásoby „vyjezděte“, dokud nemrzne, nebo nevyjíždějte. Vůz na benzín může v zimě ohrozit voda vysrážená v nádrži. Když mrzne, dají se krystaly ledu do pohybu a někde něco ucpou. Sezonní kvalitu dodržují čerpací stanice, které se nevyhýbají kontrolám, nebo za ně i platí. U nás bývají označeny Pečetěmi kvality motorových paliv od SGS.

V naftě se v mrazech vysrážejí krystaly parafínu. Ty mohou ucpat palivový filtr, při ještě hlubším podchlazení pak nafta zcela tuhne a nejde čerpat. Krystaly parafínu zalepí filtr, klesá výkon, až motor zhasne. Letní či přechodovou naftu vyjezděte co nejdříve. Od prosince jsou čerpací stanice povinny prodávat už jen naftu s filtrovatelností pod -20 °C. Můžete použít také aditiva, ale pozor – žádnou přísadou neuděláte z letní nafty zimní, ta má prostě parafínů příliš mnoho. Stejně tak nenechávejte aditiva v mrazech ve vozidle, protože tuhnou.

Fotogalerie
4 fotografie