V Čechách bude foukat převážně mírný vítr, při jeho rychlosti 20 km/h se budeme při teplotě na teploměru -10 °C cítit na -18 °C, na Moravě a ve Slezsku bude foukat čerstvý vítr o rychlosti 35 km/h, při -10 °C se tak budeme cítit na -19,5 °C a při -20 °C se naše pocitová teplota ocitne až na -32 °C.

Studený vzduch se sem dostává kolem tlakové výše Hartmut, která má svůj střed nad Skandinávií. Od 1. března hovoříme o meteorologickém jaru, to bude letos nejchladnější nejméně za posledních 13 let. Silné mrazy s sebou nesou vždy mnoho zdravotních komplikací – od omrzlin, přes nespavost, nervozitu až po bolesti hlavy.

Video
délka: 03:10
1080p 720p 360p

Počasí s Dagmar Honsovou - Nebezpečí lavin Dagmar Honsová, David Vaníček, Lukáš Červený

Zdraví: Stres z mrazů oslabí obranyschopnost organismu

  • Pozor na omrzliny koncových částí těla.
  • Při silných mrazech hrozí u psychicky slabších jedinců nespavost, nervozita, bolesti hlavy.
  • Silné mrazy zatíží pacienty s onemocněním srdce nebo vysokým krevním tlakem.
  • Dochází k problémům s regulací krevního oběhu.
  • Hrozí kolikové záchvaty, epileptické záchvaty, revmatické bolesti a podráždění žlučových kamenů.
  • Stres z mrazů může oslabit obranyschopnost organismu.
  • Silné mrazy a přechody z tepla do zimy zatíží starší generace a malé děti.
  • S malými dětmi jděte na krátkou procházku přes poledne, zhruba na 15 až 20 minut, jinak hrozí podchlazení.
  • S ohledem na mrazy budeme méně vycházet a zastavit by se tak mělo šíření chřipkové epidemie.

Aktivity: Omezte zátěž, práci odložte na oteplení

  • Omezte fyzickou i psychickou zátěž. Pokud se zapotíte, ztratíte tělesné teplo.
  • Sportujte v uzavřených prostorech, ne venku.
  • Důležité pracovní úkoly, přednášky, závěrečné práce i služební cesty, odsuňte na další týden. Pracovní výkonnost bude také na bodě mrazu.
  • Dodržujte pitný režim – vaše tělo zahřejí bylinkové čaje.
  • Nepřehánějte to s kávou.
  • Z potravin dejte přednost uhlovodanům ve formě škrobu, chléb, těstoviny, brambory.
  • Pokud jste na horách, dopřejte si tučná a na uhlohydráty bohatá jídla.
  • Zvyšte dávky vitaminu C a enzymů.
  • Odložte návštěvu kadeřnictví, rychlé přechody z vyhřátého prostředí s nedosušenými vlasy do mrazu odnesete nachlazením.
  • V důsledku nízké vlhkosti vzduchu a silných mrazů bude vaše pokožka vysušena, mažte se, ale nepoužívejte krémy bohaté na vodu – hrozí zmrznutí na pokožce.
  • Omezte venkovní procházky se psem zejména po ránu, kdy je nejchladněji.
  • Dýchejte nosem, cesta vzduchu do plic bude delší a vzduch se spíše ohřeje.
  • Nepijte alkohol – zvyšuje ztráty tělesného tepla.

Oblečení: Dejte si šátek přes ústa

  • Vrstvěte, mezi jednotlivými vrstvami oblečení se vytvoří izolační vzduchový polštář a teplo se tam udrží spíše. Zahřeje vás biobavlna, ve které se nebudete potit.
  • Samozřejmostí je teplá obuv, rukavice, šála, čepice.
  • V teple musí být zejména hlava a hrudník.
  • Používejte krémy proti chladu.
  • Při příchodu domů jednotlivé vrstvy oblečení postupně odkládejte, pokud prochladnete, zahřívejte se alespoň 2 hodiny.
  • Dejte si šátek přes ústa – vzduch se zahřeje.

Video
délka: 00:40
1080p 720p 360p

Jaké potraviny podpoří vaši imunitu v zimě. David Hanuš