Pátek 26. dubna 2024

Sopka prozradila důležitou informaci o Marsu: Může tam existovat život

Autor: Mii -
28. května 2019
20:35

Na Marsu v dávných dobách mohly přežívat živé organismy a není vyloučeno, že stále přežívají. Vyplývá to z výzkumu Astrobiologického centra ve Španělsku, které objevilo kmeny živoucích bakterií v etiopské sopce Dallol a přilehlé Danakilské proláklině. Místo je považováno za jedno z nejvíce nehostinných na celé zeměkouli. Podle výzkumníků je možné, že když bakterie přežijí v Dallolu, tak přežijí i na Marsu.

Dosud se předpokládalo, že kolem Dallolu nemůže žádný život existovat. Místo je skutečně extrémní, pravidelně tu panují teploty kolem 89 stupňů Celsia a půda se pyšní mimořádnou kyselostí pH 0,25. To jsou podobné podmínky, jaké existují na Marsu, dokonce i pH je na obou místech téměř totožné.

Proto byli španělští výzkumníci překvapeni, když zjistili, že v Dallolu se nachází život. A nejen to – daří se mu. „Tohle je prostředí extrémní na několika úrovních. Organismy tu musí milovat vysoké teploty, soli a nízké pH, jinak nepřežijí,“ popisuje doktor Felipe Gomez ve studii, která vyšla v odborném časopise Scientific Reports.

Soli jsou další faktor, který je pro Dallol charakterstický. Celá oblast je jimi pokrytá, vyskytují se tu vysoké míry například chloridu stříbrného, sulfidu zinečnatého železa nebo klasické kamenné soli. Díky tomu mají zdejší lány zářivé neonové barvy v odstínech žluté, červené a zelené. Právě tyto soli vědci analyzovali.

Vzorky byly zkoumány pomocí elektronového mikroskopu, chemické analýzy a metody sekvenování DNA. Nejdříve bylo zjištěno, že v solích se nachází malé kulaté struktury, u kterých nebylo jisté, co představují. Po bližším prozkoumání se ukázalo, že jde o mikroby rodu Nanohaloarchaeles žijící v kompaktních koloniích. Každý jeden mikrob byl 20krát menší než běžná bakterie.

Po životě budou pátrat další mise

„Důkladná analýza tohoto úžasného místa nám pomůže lépe poznat limity Země a zlepšit naše pátrání po životě na Marsu na dalších planetách,“ vidí přínos výzkumu doktorka Barbara Cavalazzi, která se na něm podílela. Upozornila, že sopka Dallol leží 125 metrů pod úrovní moře a její hydrotermální aktivita je poháněna vodou, kterou ohřívá magma uložené pod celou strukturou.

Tento geochemický proces je výjimečný a velice podobný hydrotermálním elementům, jež byly nalezeny na Marsu, konkrétně u kráteru Gusev. U něj přistálo průzkumné vozítko NASA Spirit z mise Mars Exploration Rover, tudíž jej máme podrobně zmapovaný.

V současnosti je Mars převážně suchý a kamenitý. V minulosti byl ale pokryt masivními vodními plochami, což podporuje tezi života na Rudé planetě. Voda tu existovala před třemi až čtyřmi miliardami let. Jak NASA, tak Evropská vesmírná agentura (ESA) plánují v příštím roce vyslat na Mars další průzkumná vozítka, jejichž cílem bude mimo jiné pátrání po stopách života.

Video  Planetární geolog: Hrozbou při osídlování Měsíce jsou meteority a sluneční plazma  - Blesk TV