Praha oproti ostatním městům v České republice patří k nejlépe dostupným pro vozíčkáře i maminky s kočárky. Jenže pořád není stav naprosto ideální. Podle vozíčkáře Romana Folvarského stačí jeden větší obrubník nebo nefunkční výtah a lidé na vozíku mají smůlu a nedostanou se tam, kam potřebují.

Výraznou komplikaci lidem z Černého mostu přineslo podle něj zkrácení linky H1, která od letošního července vyráží z Chodova na trasu Poliklinika Budějovická, Florenc, hlavní nádraží a zpátky. Linka jezdí každé dvě a půl hodiny a autobus má dostatek prostoru pro více vozíčků, pásy pro upoutání a zvedací plošinu pro snadný nájezd.

Jeden nefunkční výtah

„Od července pro vozíčkáře na Černém mostě speciální autobus nejezdí a to nám výrazně zkomplikovalo život. Máme užívat metro a náhradní autobusy tzv. midibusy. Jenže ty nejsou uzpůsobené kupříkladu pro lidi se slabším trupem. Běžné autobusy mají totiž poměrně prudkou nájezdovou plošinu a při sjezdu hrozí, že člověk z elektrického vozítka vypadne,“ jmenuje jen jeden z mnoha problémů vozíčkář. Podle Folvarského navíc v midibusech není dostatek prostoru pro větší vozíky, které by měly správně parkovat proti směru jízdy, ale nevejdou se.

Když pak lidé z Černého mostu jedou na polikliniku Vysočany, mají to na dva přestupy a po cestě mají čtyři výtahy. Když jeden nejede, nedostanou se tam. Navíc pak musí celý areál 300 metrů objíždět. Dřív tam jel přímý autobus,“ říká z vlastní zkušenosti Folvarský, který žije v ulici Kapitána Stránského v Praze 14, kde bydlí desítky vozíčkářů využívající linku H1.

0,8 vozíčkáře

ROPID si nechal vypracovat speciální statistiky na linku H1, podle níž jezdilo denně po trase Černý Most – Florenc 3,3 cestujících, což vychází 0,8 vozíčkáře na spoj. „Přepravených cestujících na spoj je v průměru za den méně, než nasazený počet řidičů (4),“ uvádí PID na svém webu k analýze.

Z výsledků vychází také podle mluvčí Prahy Sobě Julie Kochové náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě), jenž souhlasil se zkrácením linky v nevytíženém úseku: „Statistiky ukazují, že speciální bezbariérové autobusy a zvláště právě zmíněná linka H1 jezdí velmi málo vytížené a cestující s postižením vítají právě spíše úpravy klasické MHD, která má výrazně kratší intervaly, a není tak potřeba cestu vždy podrobně plánovat,“ říká o současné bezbariérové dopravě Julie Kochová.

Ve čtvrtek 17. října během zasedání pražského zastupitelstva převzal primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a Adam Scheinherr petici s názvem „Vraťte nám autobus – petice za obnovení speciální linky H1 v úseku Černý Most – Florenc“, kterou podepsalo přes osm set lidí. Původní trasy se ale petenti nejspíš nedočkají, podle Kochové chce náměstek spíše řešit problémy na základě výtek vozíčkářů: „Celou oblast si samozřejmě také osobně prošel a zadal Technické správě komunikací, ať v oblasti opraví špatné chodníky. Ty už jsou od minulého týdne opravené,“ říká Julie Kochová. Podle Folvarského by bylo ale rozumnější nechat linku jezdit ještě dva roky a dodělat všechny bezbariérové prvky a teprve poté linku zkrátit.
Fotogalerie
8 fotografií