Vizuální smog je vnímán jako problém zejména v centru hlavního města. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) však nejrůznější reklamy komplikují dopravu, údržbu chodníků i péči o zeleň. „Komerční poutače často překáží průchodu na chodníku,“ vysvětlil Scheinherr. Ten novináře informoval o tom, že rada hl. m. pověří TSK, aby vypověděla tři dlouhodobé smlouvy na reklamní nosiče v rámci jejího správcovství. Z ulic by podle něho mělo zmizet přibližně 1 800 reklam.

„TSK nyní podnikne veškeré kroky k vyklizení této reklamy,“ uvádí Sheinherr s tím, že tyto reklamy by měly zmizet do tří měsíců. Co se mostů týče, u nich není úplně jisté, kdy k jejich „vyčištění“ dojde. Město má totiž uzavřenou smlouvu se společností Czech Outdoor na provoz reklamy na pražských mostech, která má platnost do roku 2022. „Je proto nejisté, zda se nám tuto smlouvu podaří vypovědět před jejím uplynutím. Pokud právníci ale najdou možnost, jak to učinit, zařídíme se podle toho,“ sdělil Scheinherr.

Mizivá ztráta

Ohledně dotazu na to, zda Praha plánuje na mosty umístit jinou, vlastní reklamu, Scheinherr uvedl, že nic takového neočekává. „Ztěžuje nám to údržbu a výtěžek je pro nás tak minimální,“ uvedl. Ročně hlavnímu městu z této smlouvy plynou do kapsy dva miliony ročně. Z dalších uzavřených smluv, které hodlá město vypovědět, plyne do kasy Prahy 2,5 milionů korun, respektive 2,7 milionů korun.

Lampy a mobiliář

Radní hl. m. pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09) pro Blesk.cz uvedl, že další redukce vizuálního smogu by se měla týkat i jiných objektů v majetku města. „V současné chvíli je vypsaná velká zakázka na pronájem lamp veřejného osvětlení.

Další redukce komerčních reklam by se měla týkat nejrůznějších laviček, odpadkových košů ve veřejném prostoru, toalety nebo tzv. city lightů neboli samostatných reklamních nosičů. Chabr odhaduje, že by do budoucna mohlo dojít až k 30% redukci reklamy v celé Praze, historické centrum nevyjímaje. „Reklama, která je ve vilkové čtvrti na okraji Prahy, kolem níž denně projde 50 lidí, má úplně jiné efekty než reklama v centru, ta je pro město nejvýnosnější,“ uvádí s tím, že mnohdy se reklamní poutače nachází v místech, která postrádají smysl.

Reklama a politika

Chabr rovněž potvrdil, že regulace reklam by se měla týkat jak kulturní či komerční povahy, tak také politických kampaní před volbami. „Takovýto návrh je zatím v přípravě,“ upřesnil Chabr. „Já osobně nejsem příznivcem toho, aby na každém sloupu veřejného osvětlení byly umístěny papundeklové čtverce s tvářemi různých politiků a hesel. Z mého pohledu to neúměrně zatěžuje město,“ domnívá se.

„Musí dojít k výraznému úbytku počtu reklamních nosičů a hlavně musí být nastolena spravedlivá a rovná pravidla pro jednotlivé politické subjekty,“ říká Chabr. Na těch  by se podle radního mělo usnést pražské zastupitelstvo, jakmile bude opatření připraveno.
Fotogalerie
12 fotografií