Jablkem sváru se tentokrát po elektroměrech, skrz které by magistrát sledoval nevyužívané byty, neshodách ohledně družstevního bydlení či tajném hlasování kvůli metru D, stala otázka miliardové zakázky Dopravního podniku. Dopravní podnik hl. m. (DPP) bez vědomí rady hlavního města, primátora i dozorčí rady podniku uzavřel smlouvu na servis souprav metra se společností Škoda Transportation bez výběrového řízení. Opozice, a stejně tak i koaliční Spojené síly pro Prahu ústy svého předsedy Jiřího Pospíšila (TOP 09), volají po rezignaci Witowského.

Problém v procesu

„Největší problém této zakázky v hodnotě 22 miliard korun je podle mne způsob, jakým byla projednána,“ sdělila radní Hana Kordová Marvanová (STAN). „Pro nás bylo poměrně šokující, když jsme se na zastupitelstvu hlavního města dozvěděli, že byla vedením DPP podepsaná takto velká zakázka, aniž o ní byla informována dozorčí rada, natožpak vedení magistrátu.“

Postup byl zjevně netransparentní. V minulosti bylo pravidlem, že se takto velké zakázky projednávaly, aby nedošlo k jakýmkoliv pochybnostem o transparentnosti či o právním znění smlouvy,“ uvedla radní. Podle ní může být uzavřený tendr problémem pro Prahu i Dopravní podnik, s nímž v současnosti nelze už ni moc  dělat. „Smlouva již byla podepsána a je zanesena do registru,“ krčí rameny Kordová Marvanová.

S postupem nicméně nesouhlasíme a naše kritická pozice zůstává,“ uvedl na tiskové konferenci Jiří Pospíšil. Z koaličních jednání, které na toto téma proběhly, podle něho vyplynuly východiska ohledně toho, jak v podobných případech postupovat do budoucnosti.

Přesto by podle Pospíšila i Marvanové měly být vyvozeny personální důsledky, a to jak v případě předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského, tak i v případě náměstka Adma Scheinherra, který má coby náměstek v gesci dopravu a tudíž i dozor nad dopravním podnikem. „V jeho případě se jedná o doporučení, neboť tuto gesci zastává Praha Sobě. V případě pana Witowského už se jedná o požadavek,“ upřesnil Pospíšil.

»Neodstoupím«

Witowski ani Scheinherr však jakákoliv pochybení popírají. Personální důsledky ze svého jednání vyvozovat také nehodlají. „Rezignovat nehodlám. Nevidím k tomu žádný důvod,“ uvedl Witowski pro Blesk.cz. Podle něho Dopravní podnik dodržel všechny stanovy dané zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podnik prý nemohl postupovat jinak, protože Škoda Transportation má dokumentaci k soupravám pražksého metra, tudíž by servisní práce nemohla tak jako tak zastávat jiná firma. „Důrazně také odmítám tvrzení, že by dozorčí rada nebyla informována.“

To je přitom další z kritik, které jsou mu vyčítány. „Skutečnost, že dozorčí rada o tomto tendru nebyla informována, mi sdělil Marek Doležel (místostarosta Prahy 9 za TOP 09), který je členem dozorčí rady,“ uvedl Pospíšil konkrétní jméno. Že se přitom ozývají hlasy členů z dozorčí rady, kteří o tendru nevěděli, si Witowski neumí vysvětlit.

Ani náměstek primátora ovšem nevidí v daném postupu nějaké závažné pochybení. „Za představenstvem i za panem Witowskim si stojím. Stejně jako oni jsem si jist, že byly vykonány všechny správné kroky. Žádného pochybení, ani vlastního, ani představenstva, si nejsem vědom. Rezignovat nehodlám,“ sdělil Scheinherr Blesk.cz. Totožný názor zastávají i pražští zástupci Pirátů, ačkoliv celorepublikový předseda strany Ivan Bartoš vyjádřil opačné přesvědčení.

Odpovědnost celého představenstva

Byť daný tendr nepůjde změnit, jeho správnost by měl posoudit audit, který posoudí, v němž mají zasednout zástupci opozice i externí odborníci. Pakliže ten sezná, že došlo k pochybení, je primátor hlavního města odhodlán přikročit k personálním změnám. „Pro mne je důležité ověřit si nejprve, zda byl proces výběru společnosti, která bude zodpovídat za servis souprav metra správný,“ uvedl primátor.

„Musím jednoznačně prohlásit, že v případě, kdy by se ukázala jakákoliv podobnost s kauzou e-shopu za 400 milionů, bylo by z mého pohledu zásadní, aby bylo odvoláno celé představenstvo dopravního podniku, které v celé záležitosti rozhodovalo. Tedy nejen její předseda,“ sdělil Hřib s odkazem na plánovanou, ale nakonec zrušenou předraženou zakázku ministerstva dopravy, v rámci níž měl vzniknout e-shop na dálniční známky.
Fotogalerie
9 fotografií