Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Vládě došla trpělivost, kvůli zpožděním znárodní firmu Arrivy. Co hrozí dopravci v Česku?

Autor: ČTK - 
29. ledna 2020
18:08

Británie znárodní železniční společnost Northern Rail ze skupiny Arriva. Ta kvůli častým zpožděním a rušení spojů o licenci přijde 1. března. Oznámil to ve středu britský ministr dopravy Grant Shapps. Arriva uvedla, že rozhodnutí vlády chápe, ale že za letité problémy podle ní mohou „vnější faktory“, například stará železniční infrastruktura. Provoz Northern Rail, která obsluhuje tratě na severu Anglie, bude mít nově na starost státní společnost podřízená přímo vládě, napsal zpravodajský server BBC.

Británie své železnice privatizovala v 90. letech. V uplynulých letech je ale kvůli problémům s jednotlivými smlouvami znovu znárodňuje. Podle Shappse nynější model licencí nefunguje a musí se změnit. Vláda má v následujících týdnech zveřejnit vyhodnocení železničního systému země a počítá se s jeho restrukturalizací. Projekt vede bývalý šéf British Airways Keith Williams.

Smlouvu na provozování Nothern Rail získala Arriva před pěti lety. Trvat měla do března 2025. Licenci na deset let získala díky slibu, že nabídne nové a renovované vlaky, více spojů, vylepší stanice a nabídne možnosti pro snížení jízdného. Arriva se brání, že v posledních letech čelila několika materiálním a bezprecedentním výzvám, které byly zcela mimo její kontrolu.

Znárodňování na dráze by mohlo pokračovat

Pasažéry v posledních letech trápila zpoždění a rušení spojů kvůli stávkám, nedostatku strojvůdců, problémům s jízdním řádem, zpožděným dodávkám nových vlaků a staré infrastruktuře.

Generální tajemník odborového svazu strojvůdců ASLEF Mick Whelan rozhodnutí vlády přivítal. „V brzké době se zlepšení neprojeví, protože mnoho systémových problémů Northern nejde vyléčit přes noc. Myslím tím pozdní dodávky nových vlaků, snahu provozovat službu s nedostatkem strojvůdců i fakt, že konzervativní vláda zarazila modernizaci infrastruktury,“ dodal Whelan.

Železniční dopravu provozuje Arriva též na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji Železniční dopravu provozuje Arriva též na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji | ČTK/Petrášek Radek

V roce 2018 byla znárodněna železniční trať mezi Londýnem a Edinburghem (East Coast Mainline) a další převody pod hlavičku státu by mohly následovat. S finančními problémy se potýká například South Western, která zaopatřuje příměstské vlaky mířící z londýnského nádraží Waterloo na jihozápad a naopak. South Western provozují britská společnost FirstGroup a hongkongská MTR.

Arriva je od roku 2010 součástí koncernu Deutsche Bahn. Působí ve 14 evropských zemích, zaměstnává přes 60 000 lidí a ročně přepraví více než 2,4 miliardy cestujících. Železniční dopravu provozuje též na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji, kde se v poslední době také potýkala s problémy a zpožděními.

zlymikes ( 29. ledna 2020 19:49 )

nesmíte zapomenout, že se jedná o dceru Německých spolkových drah, tudíž spolu se žabožrouty vládci Evropy. Angláni si nyní mohou dovolit je kopnout do zadku,ale my, ponížení služebníci, jen hýkat radostí, že si nás všimli.

Zobrazit celou diskusi