Rodák z Karlových Varů není českému publiku neznámý. Kdokoliv se jen trošku zajímá o uměleckou či experimentální grafiku, ten ví, že je Šimon Brejcha nositelem mnoha ocenění, třeba v rámci cen Grafika roku. Zároveň byl dokonce už i několikrát nominován na Cenu Vladimíra Boudníka, která se uděluje za celoživotní grafické dílo. Výstava Kompost nyní představuje průřez posledními 19 tvůrčími lety výtvarníka.

Cesta vývojem

„Výstava do značné míry navazuje na předchozí Brejchovu výstavu, která nesla pojmenování Zahradničení,“ sdělila v rámci vernisáže kurátorka výstavy Eva Bendová. „Kompost v tomto případě může být jak výsledkem pomyslného uměleckého zahradničení, tak i metaforou k tvorbě. Během ní totiž může docházet k určitému hromadění uměleckých výtvorů, u nichž se neví, zda se budou dále vyvíjet, nebo obstojí takové, jaké jsou.“

Zda obstojí ve světle dnešních kritiků si není jistý ani Brejcha. „Převážnou většinu svých grafik vidím nyní poprvé po mnoha letech,“ připustil pro Blesk.cz výtvarník, který je známý svým experimentováním. Používá atypické grafické techniky a především hledá všemožné předměty, jejichž tvary pak otiskuje.
Video
Video se připravuje ...

Po celý únor bude v galerii Hollar vystavovat významný grafik Šimon Brejcha. David Zima

Kolik grafik návštěvník na výstavě celkem uvidí? „Nemám tušení. Nespočet,“ odpovídá upřímně výtvarník. „Celá galerie je vytapetovaná od podlahy až ke stropu velkoformátovými grafickými listy, z nichž některé jsou určené i k prodeji,“ uvádí umělec. Pro něho samotného se jedná o určitý experiment. V takové chronologické šíři a prakticky bez selekce své dílo dosud nevystavoval. „Myslím, že sem budu chodit pravidelně, abych dostatečně pochopil vlastní vývoj ke své nynější tvorbě.“

Nepředstavitelná práce

Výstava, která je rozprostřena po dvou místnostech galerie, návštěvníkům nabízí kromě chronologického vhledu do tvorby Šimona Brejchy také náhled dovnitř tvůrčího procesu grafika. K vidění jsou mnohé skici, kresby a tiskové matrice. Nezřídka se jedná o dvoubarevné abstraktní obrazce vzniklé vrstvením konkrétních předmětů, které výtvarník otiskl.

Pro laické zraky by se mohlo jednat o černou čmáranici na bílém pozadí. Ve skutečnosti jde o grafiku vnziklou se stvolů levandulí.
Autor: David Zima

„Kolik práce se za jedním listem skrývá?“ zamýšlí se nad otázkou. „To nelze říci. Třeba v případě zdánlivě snadné grafiky nazvané Voňavého mraku se může laicky zdát, že se jedná o velkou bílou plochu, uvnitř které je vznášející se černá čmáranice. Ve skutečnosti jsou to však stvoly levandule, kterou jsem musel vypěstovat, sklidit, ostříhat, usušit, vylisovat, udělat z ní matrici, vytisknout, nakašírovat...“ vyjmenovává.

Umění grafiky

„Grafika je v současné době podle mého názoru mylně chápaná jako anachronismus, který nepatří do současného umění,“ myslí si Brejcha. „Ono to tak samozřejmě není. Nejedná se ani o malý zarámovaný obrázek, což dokazují velkoformátové listy. Grafika je podle mě uměleckým výtvorem se vším všudy.“ Mnohá ocenění i kritici dávají v tomto ohledu Brejchovi za pravdu. Jeho díla skutečně budí pozornost.

A kde jinde si je lze prohlédnout, než na výstavě, kde jsou bez přehánění vyskládané listy jeden vedle druhého tak, že sotva v některých skulinkách prosvítá holá zeď výstavních prostor. Pro fajnšmekry si výtvarník připravil také možnost komentované prohlídky, která se uskuteční 12. února v 17:00.

Kde: Galerie Hollar, Smetanovo nábřeží 995.
Kdy: Do 1. března, úterý až neděle 10–12 hodin, 13–18 hodin.
Vstupné: Dobrovolné.

Fotogalerie
26 fotografií