Panika na sociálních sítích kvůli řízení v roušce: Experti na dopravu i infekci řekli, jak to je!
Bez roušky už teď venku povinně neuděláme ani krok, jaká je ale situace, pokud řídíme auto? Musíme si i ve svém voze zakrývat nos a ústa? Kolem jízdy autem v rouškách se na sociálních sítích strhla velká debata a lidé v tom nemají jasno. Blesk.cz se zeptal Igora Siroty z Ústředního autoklubu ČR (ÚAMK) a také epidemiologa Rastislava Maďara.
S rouškou, nebo bez?
Podle odborníka na bezpečnost v dopravě je naprosto zásadní odlišit, zda jezdíme služebním, nebo soukromým autem. „Pokud jde o služební auta, tak ta by se měla vždy vyčistit a vydezinfikovat. Ať už to bude dělat určená osoba nebo automaticky my sami. Přinejmenším otřeme volant, řadicí páku, výdechy, palubní desku,“ radí Sirota s tím, že ideální je nechat si vyčistit i klimatizaci, protože servisy normálně fungují.
Viry do klimatizace mohou, ale...
„V těch filtrech jsou už samy o sobě zaneseny bacily, a jestliže teď budeme častěji pouštět vnitřní oběh z obavy, že bychom něco mohli zvenku nasát a podobně, tak určitě je dobré tu klimatizaci vyčistit. Je to jednorázová záležitost, řekněme za tisíc korun. A za pár hodin je to hotové,“ doporučuje Sirota.
Epidemiolog Rastislav Maďar soudí, že přenosu koronaviru klimatizací naštěstí není nutné se příliš obávat. „Koronaviry vzduchotechnikou cestovat mohou, ale riziko jejich vstupu touto cestou do auta nebo naopak považuji za extrémně nízké."
Pokud jde o osobní vůz, můžeme a měli bychom podle odborníka na dopravu udělat maximum pro to, abychom zachovali bezpečí. „Nezapomínejme, že máme zavírat okénka, v některých státech už je jízda s otevřenými okénky dokonce zakázaná, takže to respektujme,“ radí Sirota.
Rouška může velmi zkomplikovat řízení
Pokud tedy v našem autě nejezdí nikdo jiný než my sami a víme, že nejsme nakažení, že nikdo z rodiny nebyl v Itálii, není podle něj důvod, proč bychom měli řídit v roušce a jednorázových gumových rukavicích.
„Rouška muže omezit výhled, může se nám posunout do strany blízko očí, může nám spadnout. Už jenom fakt, že nám bude překážet a my ji budeme rukou upravovat, může velmi zkomplikovat řízení a za určité konkrétní situace může způsobit i havárii. Takže v soukromém voze to není nutné a není to nezbytné, tudíž bychom to neměli dělat,“ doporučuje dopravní expert.
Dýcháním navlhne a účinek se snižuje, říká epidemiolog
S jeho názorem souhlasí i epidemiolog Maďar. „Pokud člověk jede v autě sám, považuji za lepší roušku si sundat. Dýcháním rouška navlhne, čímž se snižuje její ochranný účinek. Tím, že ji za jízdy nemáte, se nechá alespoň trochu proschnout. Pozor však na manipulaci s rouškou za jízdy, jednak kvůli pozornosti věnované silničnímu provozu a jednak je vnější strana považovaná za kontaminovanou a vnitřní za čistou, takže je nutná i správná manipulace s ní, aby si ji člověk rukama sám nekontaminoval," vysvětlil Maďar.
Pokud jedeme ve služebním autě nebo pracujeme jako řidiči taxíků a nemáme jistotu, jak je to s desinfekcí vozu, tak si roušku samozřejmě ponecháme. „Ale budeme jakožto řidiči maximálně ostražití a opatrní a za jízdy si ji nebudeme sundávat a nasazovat a tak podobně,“ varuje Sirota a zmiňuje ještě další problém.
Pozor na zamžené brýle
„Musíme pamatovat i na to, že se má v nejbližších dnech výrazně ochladit, ráno budeme usedat do auta, které je chladné, pustíme ventilaci, orosí se nám čelní sklo, tím, že budeme mít roušku, tak si dýcháme i na sklo dioptrických brýlí, které se zamlží. Musíme tedy vyjíždět až poté, co se upraví okolní teplota a čelní sklo ani brýle nebudou zamžené,“ dodává expert.
Pokaždé Prymula řekne něco jiného minulé zas že je nutné v autě mít roušku a když si stahneme okénko a jsme bez roušky tak ten virus chytneme s 100% účinností