Kultura v České republice dostala od koronaviru pořádný štulec, ale nezastavila se. I díky projektu DIVOCe! – Umění v karanténě, se kterým přišel kurátor pražské galerie NoD Pavel Kubesa. „Svým způsobem jde o snahu, jak tvůrčím způsobem zareagovat na opatření vlády proti šíření covid-19,“ vysvětlil Kubesa pro Blesk.cz.

Infikace uměním

Projekt, který je naskrz protkán jemnou symbolikou a odkazy na pandemii (eCOVID se pozpátku řekne DIVOCe), tkví v tom, že i po čase nouzových opatření, kdy musela být galerie uzavřená, do ní každým dnem přibývají umělecká díla reagující na koronavirus. Jejich výběr od předních i méně známějších českých umělců přitom neprobíhal nahodile, ani podle předem daného výběru kurátora. Kubesa se této role vzdal ve prospěch nevyzpytatelnosti výběru samotných umělců.

„Jeden vystavující nominuje dalšího umělce, který dodá dílo den následující. Vzniká tak řetězová reakce, která zajišťuje každodenní přírůstek uměleckých děl do probíhající výstavy,“ přiblížil Kubesa specifika projektu. „Umělci jsou doslova infikováni předcházejícím autorem a končí v zastoupení svého díla v hermeticky uzavřeném prostředí nepřístupné galerie.“ Projekt se podle Kubesy svým způsobem stává „archivem karanténního období coby soubor uměleckých děl, které určitým způsobem tematizují celou řadu zkušeností a témat, která se v tomto období vyjevila.“

Na výstavu mohou lidé nahlížet zdarma prostřednictvím internetu a sociálních sítí, přinejmenším do té doby, dokud vláda nepovolí znovuotevření galerií. A až se tak stane, dojde i k fyzické vernisáži. Ta nastane 25. května. I po otevření galerie nicméně Kubesa počítá s tím, že výstava zůstane přístupná bezplatně. „Jako galerijní instituce podporovaná především hlavním městem a ministerstvem kultury se zavazujeme k poskytování maximálně veřejně dostupné kulturní služby,“ sdělil.

„Netopýr,“ a variace na ochranné pomůcky

V současné době se do projektu zapojilo už 31 umělců. Mnozí z nich třeba kvůli vládním opatřením přišli o dlouho očekávané výstavy, například malíř Igor Korpaczewski (61), který měl vystavovat v Národní galerii. První dílo na výstavu dodal známý sochař Martin Zet (60). „Jedná se o již existující dílo, které však svým tvarem nápadně připomíná netopýra. Je to doslova emblematický objekt, který reprezentuje nejen celou výstavu, ale i celou koronavirovou pandemii,“ naráží Kubesa na to, že koronavirus ve svých počátcích v Číně s největší pravděpodobností šířili netopýři.

Po dobu nuceného uzavření vsadila pražská galerie NoD na originální výstavu ve virtuálním prostředí. Se svým výtvorem, který připomíná netopýra, se jí zúčastnil například známý umělec Martin Zet.
Autor: Galerie NoD

Milena Dopitová (56) zase do výstavy přispěla reakcí na české dění. Jedná se o instalaci dvou ležících textilních postav, které jsou zahalené do zdravotnických ochranných obleků a u nichž stojí nápis: prosím, zanechte vzkaz. „Tematizují nejen domácí prostředí, protože použité látky odkazují na klasické nábytkové a doplňkové textilní vzory, ale také partnerský život v izolaci našich domovů,“ líčí Kubesa.  

„Vizionářským příspěvkem byla dokumentace série performancí, v nichž Janek Rous (39) před lety skupoval lístky na výstavy, na které však nikdy nešel. Jako kdyby předvídal dnes tak rozšířené »lístky na nic«, které se v dnešní době staly symbolem podpory kulturní veřejnosti směrem k daným institucím.“ 

Už aby to bylo! Ale…

Dnem, kdy se galerie NoD naplno otevře se svým originálním projektem veřejnosti, by se mělo stát pondělí 25. května, přičemž výstava bude k vidění pouhý jeden den. Kubesa sdělil, že galeristi jsou na případná preventivní opatření vůči šíření viru připravení. „Nošení roušek by nemělo diváky příliš limitovat ve vnímání výstav současného umění. Jednoznačně budou posílena hygienická opatření v celé naši instituci a budeme dbát na minimalizaci rizika přenosu,“ uvedl.

K tomu však pro zájemce dodává ve vážném tónu: „Přestože by se jednalo o sen každého galeristy, nepřeji si přeplněnou galerii hned první den po uvolnění daných opatření. Myslím si, že by společnost měla k uvolnění přistoupit zodpovědně a klidně, nikoli bombasticky a euforicky.“  

Výstava s největší pravděpodobností nebude prodejní. Jednotlivá díla, která tvoří ucelený celek, by tím podle Kubesy utrpěla. „Ale bylo by skvělé, kdyby se našla sběratelská instance či instituce, která by výstavu koupila jako jedno souborné kolektivní dílo vypovídající o první velké krizi této kompletně globalizované společnosti,“ uzavírá.

Fotogalerie
25 fotografií