Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Smartwings chtějí po státu pomoc s dvoumiliardovým úvěrem. Krach v řádu týdnů?

Autor: ČTK - 
4. června 2020
06:00

Česká letecká společnost Smartwings potřebuje získat od státu půjčku nebo záruku za komerční úvěr ve výši 1,7 až dvě miliardy korun. Mladé frontě Dnes (MfD) to řekl spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. Firma podle něj skončí, pokud garanci nezíská v řádu týdnů.

Skupinu Smartwings, pod kterou patří také České aerolinie, čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize. Firma žádá o pomoc kromě Česka i v Maďarsku a zkoumá možnost podpory v Polsku.

O potřebě získat od státu úvěr nebo garanci pro komerční půjčku, hovořil Šimáně již dříve. Dosud ale neuváděl, kolik peněz firma k přežití potřebuje.

„Správné číslo podle byznys plánu, který jsme zpracovali a který má ministerstvo dopravy k dispozici, se bude pohybovat mezi 1,7 až dvěma miliardami korun,“ sdělil Šimáně MfD. Taková částka by podle něj měla dostačovat. „Ale férově musím říci, že může přijít další vlna epidemie koronaviru a stát bude muset pomoc poskytnout i nadále,“ dodal. Na dotaz deníku, co se stane, pokud stát během několika týdnů garance neposkytne, Šimáně uvedl, že firma skončí.

Peníze na platy a splátky letadel

Výměnou za úvěr či garanci by stát mohl získat místo v dozorčí radě Smartwings a tím mít tok peněz pod přímou kontrolou. „Může říci, že to půjde jen na splátky letadel, do platů zaměstnanců společnosti. Těch způsobů je mnoho,“ řekl Šimáně MfD. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy.

Kromě Česka žádají Smartwings o pomoc také v Maďarsku, kde mají umístěna dvě letadla. Firma zkoumá i možnost požádat o podporu také v Polsku. „Jednání v Maďarsku vypadají slibně, v Polsku jsme na začátku,“ řekl Šimáně MfD.

Havlíček má Smartwings za strategickou firmu

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle nich firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

hab-art ( 4. června 2020 09:33 )

rozdíl v tom jestli zkrachují dnes nebo na podzim je v tom, že stát ušetří 2 miliardy korun!

pinda11 ( 4. června 2020 08:08 )

Jenže ty děla jsou alespoň ve vlastnictví státu, tady jde o lití prachů do děravé vany. Mají vydat akcie, stát by měl dividendy a případně by je mohl prodat.

Matos7 ( 4. června 2020 08:01 )

Ať z krachují ihned. Miliardář Vik jenom chodi s nataženou rukou a chce miliardy. Sám jich má hodně, ale svojí firmě sám nepomůže. Az vytriska peníze, tak piloty a letušky propustí, co propustí -vyhodí, tak jak to dělá dodnes.kámoš Babise

beavis1 ( 4. června 2020 07:08 )

Co kdyby se nekoupily ty debilní děla pro armádu za 6 miliard a dalo se o na záchranu takových firem...

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa