Dostavba Pražského okruhu: Téma které rezonuje nejen napříč městskými částmi Prahy, ale i napříč politickými stranami, obyvateli a jak je vidno, také odborníky. Konkrétně úsek mezi Satalicemi a Březiněvsí měl být veden, podobně jako jinde okolo Prahy, skrze povrchovou dálnici. Magistrát však nyní vyjádřil snahy o to, aby notná část tohoto úseku byla vedena pod povrchem.

Ideální varianta

Aktuálně jsou reálné tři varianty. Buď by okruh byl veden povrchově tak, jako v jiných částech Prahy, nebo by byl zahlouben s valy okolo, či by byl veden tunelem – podobně jako jsou pražští řidiči navyklí například u tunelu Blanka. V tomto případě by se konkrétně počítalo se třemi tunelovými úseky. Právě tu poslední rada hlavního město preferuje.

„Jsem rád, že Rada hlavního města Prahy podporuje tunelovou variantu, která  bude nejšetrnějším řešením pro toto území a jeho obyvatele a napomůže tak rychlejší dostavbě Pražského okruhu,“ uvedl k tomu primátor Zdeněk Hřib (Piráti). V zásadě se však jedná i o nejsložitější, nejdražší a dost pravděpodobně i nejpomalejší možnou alternativu. Nikoliv však nevítanou, protože ji ocení především obyvatelé žijící v její blízkosti. Konkrétně se jedná o variantu tří tunelů, které by byly vedeny v celkové délce více než tří kilometrů.

Okruh je potřeba

Dostavbu Pražského okruhu zmiňují nejen periferní městské části jako nutnost. „Praha 9 patří mezi rozvojové městské části s řadou tzv. brownfieldů. Postupně se nám je daří transformovat do nových funkcí, převážně obytných. To má ovšem za důsledek nárůst obyvatelstva, a s tím i spojenou zvýšenou poptávku po místech ve školkách a školách, nemluvě o dopravní zátěži. Proto je i pro nás důležité dokončení Pražského okruhu,“ sdělil dříve v rozhovoru pro Blesk.cz starosta Prahy 9 Jan Jarolím (ODS).

„Pro nás je jedno, jaká varianta bude zvolena. Doprava je stěžejní problém, který Letňany trápí,“ uvedl pro Blesk.cz starosta Prahy 18 Zdeněk Kučera (ANO). „Jestliže se vláda rozhodně, že okruh bude veden pod zemí, pro nás to určitě bude pozitivní. Nicméně v prvé řadě je potřeba ten okruh dořešit a hlavně realizovat, protože jeho absence trápí nejen obyvatele Letňan, ale i sousedních městských částí.”

Pro a proti

Podle Institutu plánování rozvoje Prahy vyvstávají pochopitelně „plus a mínus“ u všech variant. „Nespornou výhodou je výrazně menší ovlivnění okolního území,“ uvedl mluvčí IPR Marek Vácha při zohlednění ryze tunelové varianty s odkazem na hluk a znečištění. „Z ekonomického hlediska dle ŘSD všechny verze jsou obhajitelné. Pochopitelně tunelová má největší problémy, protože musí řešit i problémy s vodou,“ doplnil.

„Z našeho pohledu preferovaná tunelová varianta získala od ŘSD kladné hodnocení z ekonomického hlediska, zároveň má minimální negativní vliv na občany žijící v jejím okolí. S Ředitelstvím silnic a dálnic budeme nadále spolupracovat na tom, aby se stavba okruhu mohla realizovat co nejrychleji, a zároveň co nejméně poškodila dotčená území,“ nechal se slyšet Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.

Vyjma výše zmíněné vody to jsou ovšem finance, které budou rozhodovat o konečném rozhodnutí. Tedy Ministerstvo dopravy a ŘSD. „Peníze jdou ze státního rozpočtu, nakonec to bude Ministerstvo dopravy, které rozhodne,“ uvedl Vácha s tím, že Pražský okruh je zahrnut do národní sítě dálnic, která je placena státem. Konečné rozhodnutí tedy nebude mít město, nýbrž stát. Podle nastalých jednání to však vypadá, že by žádná z variant neměla být překážkou, a naopak hlavní město konkrétně upřednostňuje především tunelovou variantu.

„Dle Ředitelství silnic a dálnic mají všechny tři varianty kladné ekonomické hodnocení. Z pohledu města je preferovanější variantou tunelová a alternativou k ní zahloubená,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09). „Věřím, že jsme se vydali správnou cestou k nalezení kompromisu, který pomůže ochránit okolí řešeného území a posune samotnou realizaci významné infrastrukturní stavby,“ uzavírá.
Fotogalerie
5 fotografií