Studii think tank CEDOP zpracoval pro Správu železnic a počítá se s tím, že konkretně do Drážďan by vlaky mohly jezdit přes Ústí nad Labem rychlostí až 350 km/h. Hlavní argument pro vybudování vysokorychlostní železnice je rychlost a ekonomická výhodnost. „Určitě má smysl, aby se trať budovala na rychlost 350 km za hodinu,“ říká ředitel CEDOP Petr Šlegr a zmínil, že dnes je cesta vlakem na této trase pomalejší, než jet autem. 

Je to způsobeno hlavně tím, že se trať klikatí podél Labe, kvůli čemuž je také ohrožena povodněmi, a celá je delší než dokončená dálnice D8. Ve studii se počítá dokonce s 18kilometrovým tunelem pod Českým středohořím. Celý připravovaný projekt není budován jen kvůli propojení s Drážďany, ale měl by propojit hlavní město vysokorychlostní železnicí s řadou měst nejen ve Středočeském kraji.

V Brandýse za 17 minut

Jedná se celkem o 295 kilometrů nové železnice, jež výrazně zkrátí příměstské linky do Prahy, kterými řada lidí jezdí denně za prací. Vznikne například spojení do Brandýsa nad Labem, kam vlak nyní jezdí 50 minut, v budoucnu by měl jezdit jen 17 minut. Z Mělníka by cesta měla trvat 28 minut, v současnosti vlak jezdí téměř hodinu. Kromě toho by se měla na Prahu lépe napojit i Odolená Voda nebo Neratovice.

Praze také nové trati ulehčí tím, že odvedou většinu nákladní dopravy z města na obchvat. CEDOP též tvrdí, že celý projekt je velmi ekonomicky výhodný právě i díky zlevnění nákladní dopravy, která nyní zatěžuje silnice a dálnice. Celý projekt stojí 230 miliard korun, z toho 198 miliard korun zaplatí za výstavbu infrastruktury na území Česka. Podle scénáře CEDOP by se mohlo stavět mezi lety 2026 až 2035.

Rozdílné názory

V posledních měsících se ale představa think tanku rozešla se Správou železnic, která chce vytvořit vlastní studii, se spolkem proto rozvázala smlouvu. Obě studie by měla v září posuzovat Centrální komise ministerstva dopravy. Poté by měla začít investiční příprava. Scénář podle představ Správy železnic počítá se stavbou na etapy až do roku 2040.

Fotogalerie
4 fotografie