Poloprázdné regály v obchodech kvůli brexitu a covidu. „A bude hůř,“ varuje Brity expert
Britská Potravinářská komora varovala, že d
Dny, kdy si zákazník mohl v supermarketu vyzvednout, cokoli chtěl a kdykoli chtěl, jsou u konce. Takové varování adresovala britským spotřebitelům tamní Potravinářská komora. Na svědomí to má podle výkonného ředitele dodavatelská krize způsobená pandemií koronaviru a brexitem. V oboru není dostatek zaměstnanců. Informoval o tom web Daily Mail.
Vyjádření Potravinářské komory následovalo nesčetné fotografie sdílené zákazníky supermarketů, kteří na sociální sítě přidávali záznamy poloprázdných regálů. K problémům dodavatelských řetězců promluvil výkonný ředitel komory Ian Wright, podle kterého se situace ještě hodně dlouho nezlepší.
„Zhorší se to. A potom, co se to zhorší, se to v dohledné době nezlepší,“ prohlásil Wright. „Nedostatek pracovní síly způsobil, že systém, který podporoval supermarkety, obchody a restaurace a zajišťoval dovážku potravin, už dál nefunguje. A myslím si, že už znovu fungovat nebude. Myslím si, že nás čekají permanentní nedostatky.“
Brexit brzdí hlavně kamioňáky
Hlavní jména průmyslu za problémem vidí nedostatečné množství řidičů kamionů, pracovníků továren a jiných potravinových výrobců. Omezení pracovní síly má podle všeho na svědomí pandemie, kvůli které zůstávají lidé více doma, a brexit, který zas způsobil delší proces vyřizování řidičských průkazů na kamiony.
Wright uklidňoval, že Británii jídlo nedojde. Upozornil ale, že prodejci budou při určování sortimentu preferovat všeobecně žádanější suroviny. „Nikdo nebude žíznit, ani když si zrovna nebude moct koupit lahev s vodou,“ řekl a dodal, že se jedná o „problém prvního světa“.
„Co se teď mění, je to, že britský zákazník a konzument si dřív mohl dovolit předpokládat, že jakýkoli produkt, který chce, kdykoli najde v regálu nebo v restauraci. To skončilo a myslím si, že už se to nevrátí,“ povysvětlil Wright.
Brexit a Amazon na pranýři
Malé množství řidičů kamionů je podle ředitele Potravinářské komory následkem také toho, že se mnoho z nich rozhodlo přesunout k internetovým obchodníkům, jako je Amazon. Tam jim práce obvykle vydělá víc peněz a zaručí přívětivější pracovní dobu.
Situaci nepomohlo ani to, že z potravinářského sektoru, který obvykle zaměstnává čtyři miliony lidí, odešlo kolem 500 tisíc zahraničních evropských pracovníků poté, co se Británie rozhodla vystoupit z Unie. Velké množství podniků během posledních měsíců hlásilo velké problémy s dodavatelskými řetězci, které dokonce donutily některé restaurace vyškrtnout určitá jídla z nabídky.
„Čelíme pohromě. Mnoho výrobců doteď záviselo na levné pracovní síle z východoevropských zemí. Teď po Brexitu je takových pracovníků málo. Továrny kvůli omezenému personálu pracují na 60 procent. Není to otázka nedostatku potravin,“ řekl pro Daily Mail Wright.
Poukázal i na problémy plynoucí z pandemických opatření, která mimo jiné dlouho zakazovala provoz autoškol. „Navíc k tomu všemu máme covid. Mnoho lidí, kteří by teď docházeli do autoškoly pro kamionisty, zůstává doma a čeká na příležitost,“ shrnul Wright. „ Nehledě na to, že hodně kamionů jezdí poloprázdných, což by se v době globálního oteplování stávat nemělo,“ řekl.
Výrobci preferují giganty
Podnikatel a majitel obchodu s potravinami Wilfred Emmanuel-Jones řekl, že musel v poslední době stáhnout z regálů znatelné množství produktů. Výrobci se v horších časech soustředí hlavně na supermarkety a velké obchodní řetězce a upozaďují tak maloobchod.
„Musel jsem zastavit čtyři linky, protože mi výrobci řekli, že nemohou dokončit moji objednávku, jelikož se musí místo toho soustředit na velké společnosti,“ řekl Emmanuel-Jones. „V důsledku tím ničí malé podniky. Například nedávno mi moji dodavatelé krůtího a vepřového řekli, že už mě nemohou zásobovat.“
„Budu muset chodit po supermarketech a žádat je, aby zvýšily ceny, na což mi odpoví ne. Tím se ocitáme na začátku války,“ varoval podnikatel a dodal: „To není nutně špatná věc, protože lidé si alespoň všimnou nespravedlností v potravinových řetězcích.“
Podle Emmanuela-Jonese si na sebe přivolal krizi sám potravinářský průmysl tím, že se pořádně nestaral o své zaměstnance. „Lidé v potravinových řetězcích nedostávali dost peněz a nepracovali v dobrých podmínkách, takže je na čase, aby se to začalo řešit,“ dodal.
Platy řidičů kamionů a pracovníků továren podle Emmanuela-Jonese v poslední době vyrostly na o dost vyšší úroveň.
K věci se na twitteru vyjádřil i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. „Je neuvěřitelné, jak hluboko padla kdysi hrdá Británie. Prázdné regály v obchodech, nedostatek jídla a pití ve fast foodech, a nyní varování, že nebude dost jídla pro školní jídelny. To „take back control" se jim moc nepovedlo,“ napsal.
Samozrejme je to hlavne diky Brexitu. Je min ridicu z Evopy ochotnych to delat za pusinku, pribylo papirovani a cekani na hranicich, takze se jim musi platit vic nez predtim, a hlavne ridici potrebuji ted vizum a na to jim *** pes.Ted v lete bylo tezky sehnat balenou vodu v regalu musela jsem projit nekolik obchodu nez jsem ji nasla. To se driv nestalo.
Nj nechteli Polaky a Rumuny doma, ale ted zjistuji, ze jim nema kdo sbirat ovoce na farmach, kdo stavet domy, ceny vyletely nahoru, protoze zdejsi sikovni remeslnici si ted uctujou dvojnasobek, plus je nedostatek materialu, vyroben v EU, velky nedostatek kvalifikovanych z IT oboru, technici, inzenyri, developeri...spousta ceskych doktoru, sester odesli, protoze proc zustavat v zemi kde nenavidi Evropany...nektere velke fabriky tu uz zavreli nebo brzo zavrou, protoze nemohou bez Polaku fungovat. Rvou jak nenavidi Polaky ale Polaci byli i jedini co v UK skutecne makali.
Problem je ten, ze starsi generace Britu se nepovazuje za Evropany, ti mlady ano, takze doufejme ze pristi volby svrhnou vladu Borise a vrati se zpet.