Eposova igelitová taška s 878.600 korunami je neobvyklým uměleckým dílem, které s postupem času mění svůj význam. Uvedenou částku umělec vybral v roce 2017 od návštěvníků u vstupu do své výstavy v Národní galerii Praha. Za bankovky, které od návštěvníků dostal, jim však dával nové ve stejné hodnotě.

„Nešlo tedy o výdělek, ale o symbolickou transakci, která zviditelnila samotný oběh peněz v ekonomice. Napodruhé se celá vybraná částka přece jen stala předmětem obchodu. A to když se ji Epos 257 o rok později rozhodl vydražit v aukci. Neobvyklým záměrem 'prodat peníze' chtěl mimo jiné zjistit, jakou 'přidanou hodnotu' má jeho nehmotný umělecký záměr," uvedla Pospíšilová. Pražská Galerie Zdeněk Sklenář v dražbě dílo získala za 1,36 milionu korun, autorský přínos Epose 257 tak po odečtení aukčních poplatků šlo vyčíslit na téměř čtvrt milionu.

Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů. K jeho nejznámějším kouskům patří rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.

Jeho práce je ovlivněna zájmem o grafický design a architekturu, její součástí je společenská tematika. Svou identitu neprozrazuje proto, že svou prací často porušuje zákon. Epos si říká proto, že chce vyprávět svůj příběh, a číslo znamená někdejší paragraf z trestního zákoníku, který se věnuje poškozování cizí věci - ten se vztahuje i na graffiti. U jména Epos 257 zůstal i poté, co se trestní zákoník změnil.

Fotogalerie
15 fotografií