Madla do koupelny objednal pan Bača na Facebooku u neznámého obchodníka. Balíček na dobírku za 1189 korun ale za něj přebíral soused, který netušil, co má přijít, takže mu pan Bača nemohl vyčítat, že místo madel převzal lacinou lampičku. Pan Bača kontaktoval několikrát e-shop, ale nikdo nereagoval, a proto se obrátil na Ombudsmana Blesku.

Mnoho nálepek

Reportéra Blesku zaujala krabice, ve které zásilka přišla. Byla polepená ze všech stran a adresát několikrát přelepovaný. Na balíku byla řada podivných e-mailových adres. „Jediné, k čemu jsem se dopátral, bylo, že balík někdo několikrát odmítl v Maďarsku,“ popisoval fotoreportér Blesku David Malík. Jedinou šancí bylo zkusit napsat na všechny e-mailové adresy na balíku. A po pár dnech, s velkým překvapením, dorazila odpověď!

Z codservice012@gmail.com přišla zpráva, že má zákazník poslat obrázek balíku a produktu v něm, přidat telefon a jméno. Po zaslání požadovaného přišla zajímavá reakce: „Ahoj, Vrácení produktu musí být vráceno do země původu a náklady na dopravu mohou činit až 80 % ceny produktu, proto vám doporučujeme, abyste si položku ponechali, a my vám vrátíme 60 %. Pokud souhlasíte, zašlete prosím následující informace. IBAN: Jméno účtu: s pozdravem,“ stálo v posledním e-mailu.

Dobrý konec

Po zadání kontaktních údajů nakonec opravdu přišla aspoň část peněz zpět. „Tohle jsem vážně nečekal,“ radoval se pan Bača ze sedmi stovek, které mu skutečně dorazily na účet. „Chtěl jsem pomoci ostatním, ať si dávají pozor. V mém věku jsem byl neopatrný a nevěděl jsem, že existují podvodné e-shopy. Moc děkuji Ombudsmanovi Blesku. Jsem moc rád, že jsem ho požádal o pomoc,“ uzavřel spokojený senior.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Ombudsman Blesku: Těší mě to!

„Velmi mě těší, že pan Bača získal díky naší pomoci alespoň část peněz nazpět,“ říká Lukáš Zelený. „Pokud by se vztah mezi prodejcem a zákazníkem řídil českým právem, má při nákupu přes internet spotřebitel 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu,“ upozorňuje s tím, že pokud nebyl zákazník o této možnosti náležitě poučen, prodlužuje se lhůta k odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů.

Prodejce má pak povinnost zákazníkovi vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho přijal. Za doplnění stojí i to, že by se nemělo stávat, že jako provozovatel e-shopu není uveden nikdo, webové stránky jsou tedy zcela anonymní, a zákazník proto neví, s kým uzavírá smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Prodejce má povinnost vydat doklad o zakoupení výrobku s povinnými náležitostmi, pokud o to zákazník požádá.

„Podle zákona o ochraně spotřebitele musí prodejce na žádost spotřebitele vydat doklad o zakoupení výrobku s uvedením data prodeje, o jaký výrobek se jedná a za jakou cenu byl prodán. Uvedeny mají být i identifikační údaje prodejce. Pokud ten tak neučiní, hrozí mu pokuta za správní delikt,“ dodal Lukáš Zelený.

Jak na bezpečný nákup na internetu

  • Pamatujte, že prevence je základem bezpečného nákupu. Chvíle času navíc pro zjištění podstatných informací může ušetřit celou řadu starostí.
  • Před nákupem v eshopu si vždy zjistěte základní údaje – kdo je provozovatel e-shopu a jaké jsou podmínky reklamace a vrácení zboží. Pokud se vám nepodaří dohledat identifikační číslo či kontaktní údaje prodejce, mělo by to pro vás být jasným signálem pro nákup jinde.
  • Užitečným nástrojem jsou recenzní portály, kde si lze daný e-shop prověřit. Zde získáte i představu o rychlosti komunikace obchodníka či kvalitě jím nabízeného zboží.
  • Na problematický e-shop mohou poukázat i další indicie. Někdy napoví už samotný název e-shopu. Pokud ten nijak nesouvisí s nabízeným zbožím, zbystřete. Podvodníci často kupují staré webové stránky e-shopů a posléze zde nabízejí zboží, které nijak neodpovídá původnímu záměru stránky.
  • Buďte opatrní rovněž v případě, že se na webových stránkách e-shopu vyskytují chyby v gramatice, nesprávný slovosled nebo podezřele dlouhé dodací lhůty v řádech týdnů či měsíců.
  • Podívat se můžete také na seznam rizikových e-shopů na www.coi.cz/rizikove, který vede Česká obchodní inspekce.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Dotěrní řemeslníci, patrně Rumuni, podvedli seniorku (79) z Ostravy. I přes její odpor jí vyměnili okapy u domu a vzali si od ní 59 tisíc. PČR

Fotogalerie
10 fotografií