Plzeňsko: Silničáři nespali, ale ani to nepomohlo

Všechny silnice v Plzeňském kraji jsou po nočním sněžení sjízdné s největší opatrností. V celém regionu napadlo pět až sedm centimetrů. Teploty se oproti mrazivé sobotě zvýšily a pohybují se mezi minus osmi až minus šesti stupni Celsia, na horách kolem minus devíti. Na silnicích je často sněhová břečka. Doprava nikde nestojí, řekl ČTK dispečer správy silnic Jiří Slapnička. Ani krajská policie nehlásí žádné větší nehody nebo problémy.

„Sůl zabírá trochu pomaleji. Pohyb po silnici je možný s největší opatrností,“ řekl Slapnička. Silničáři v regionu ošetřují solí více než dvě třetiny ze zhruba 5000 kilometrů komunikací, zejména hlavní tahy. V noci byly vozy údržby v terénu ve všech okresech.

Ve vyšších polohách vane silnější vítr a vozovky se musí podle dispečera protáhnout pluhem. Ve volném terénu, zejména na Šumavě, v Českém lese a v okolí Bezvěrova na severu Plzeňska (na hlavním tahu Plzeň – K. Vary), si musí dát řidiči pozor na sněhové jazyky. Sníh je přemrzlý, a tak i slabý vítr ho může na silnici nafoukat, uvedl Slapnička.

Ani denní teploty dnes nepůjdou nad nulu a měly by se pohybovat mezi minus třemi až minus dvěma stupni Celsia. Při těchto teplotách bude sůl podle dispečera zabírat rychleji, řidiči by si měli dát celý den pozor na mokré nebo zledovatělé vozovky.

Brněnsko: Ujetý sníh a -10 °C

Silnice na jižní Moravě jsou po nočním slabším sněžení sjízdné pouze se zvýšenou opatrností. Ujetá vrstva sněhu už zůstává i na některých silnicích první třídy, na dálnicích je po chemickém ošetření vrstva rozbředlého sněhu. Na silnicích druhých a třetích tříd leží vrstva ujetého sněhu krytá posypem, vyplývá z aktuálních informací Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Rozbředlý sníh je nelepší varianta, se kterou se řidiči mohou setkat. Na řadě míst ale leží vrstva uježděného sněhu s posypem.
Rozbředlý sníh je nelepší varianta, se kterou se řidiči mohou setkat. Na řadě míst ale leží vrstva uježděného sněhu s posypem.
Autor: ČTK

Aktuálně se ranní teploty pohybují okolo minus deseti stupňů a v části kraje ještě stále slabě sněží. Vzhledem k nízkým teplotám silničáři upozorňují na to, že solení silnic není zdaleka tak účinné jako při vyšších teplotách a nabádají k opatrnosti. Stále zavřená zůstává pro auta nad 12 tun silnice na Vyškovsku z Podomí do Drnovic.

Během dne by mělo slabé sněžení ustat a má se vyjasňovat, nejvyšší teploty se mají vyšplhat na minus čtyři stupně.

Ostravsko: Přestalo sněžit

Silnice v Moravskoslezském kraji jsou sjízdné. Ve vyšších polohách ale jen se zvýšenou opatrností. Na silnicích se totiž mohou podle mluvčí moravskoslezských silničářů Simony Součkové objevit zmrzlé zbytky sněhu.

„Přestalo sněžit,“ řekla. Dodala, že silnice první třídy jsou po chemickém ošetření vymrzlé či mokré. Na silnicích nižších tříd leží ujetá vrstva sněhu krytá posypem.

Zvlášť opatrní musejí být řidiči ve vyšších polohách. Úsek silnice I/56 mezi Ostravicí a Bílou na Frýdecko-Místecku, která patří k hlavním tahům na Slovensko, zůstává uzavřen pro kamiony a nákladní vozy s přívěsem.

Zimní pneumatiky a řetězy jdou na dračku

Přívaly sněhu a nízké teploty začátkem letošního roku zvýšily zájem motoristů o koupi zimních pneumatik na dvojnásobek proti stejnému období loni. Více než čtyři pětiny řidičů přitom již mají přezuto od začátku listopadu, kdy začíná platit zákonná povinnost mít za zhoršených podmínek zimní výbavu. Vyplývá to z dat serveru Pneumatiky.cz.

Důvodem jsou ideální lyžařské podmínky a samozřejmě počasí a s ním spojená horší sjízdnost některých silničních úseků. Z toho důvodu přezují na nové pneumatiky i řidiči v případě, že původní sada pneumatik se blíží ke konci svého života,“ uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. Loni byly na začátku roku teploty kolem nuly a minimum sněhu.

Dvojnásobná je v lednu i poptávka po zimních řetězech. Podle nedávného průzkumu bude mít sněhové řetězy připravené v kufru 55 procent českých řidičů. Dalších 22 procent motoristů si řetězy teprve plánuje koupit a zbylých 23 procent je považuje za zbytečné a spoléhá se na schopnosti auta v kombinaci s pneumatikami.

Například v Rakousku je ale sněhový řetěz nezbytnou výbavou. Tu je nutné použít v případě, že je před vjezdem do střediska značka „Použít sněhové řetězy“. Textilní řetěz nebo jeho alternativa ve spreji totiž neplní svoji funkci a není v zemi brán jako sněhový řetěz.