Vůbec nejméně slunce svítilo na Lysé hoře – pouhých 10,2 hodiny, v Liberci a v Chebu 12,3 hodiny. O něco málo lépe na tom byla Praha, kde nasvítilo 31 hodin a Brno s 37 hodinami. Právě ve druhé polovině ledna začínáme pociťovat nedostatečný přísun slunečných paprsků a s tím spojený úbytek vitaminu D v našem těle, zvýšenou únavu a ospalost a u některých jedinců i deprese. Výrazně podprůměrnou délku slunečního svitu, stejně jako nyní, přinesl naposledy rok 2014.

Zlepšení situace čekejte až s jarem

Jakkoli se i v zimě sem tam nějaký slunečný den (většinou spojený se silným mrazem) u nás objeví, výraznější nárůst počtu slunečných dnů přináší až březen, to se průměrná měsíční doba slunečního svitu zvyšuje a ve většině městech dosahuje přes 100 hodin.

Vitamin D se tvoří v kůži působením slunečního záření a pokrývá až 80 % potřebné denní dávky pro organismus. V zimním období bychom tak měli zvýšit jeho příjem v potravinách - nachází se v rybím tuku, vaječném žloutku nebo v mléce. Nejvíce nedostatkem vitaminu D trpí v zimě starší občané, jejichž tělo nedokáže vitamin tak dobře využít.

Deprese z počasí

Málo slunečního svitu a světla může vést ke zhoršení nálady, úbytku energie, nižší koncentraci a u psychicky labilních jedinců až k depresivním stavům. Nejvíce postiženou skupinou obyvatel jsou ženy ve věku 55+ a muži ve věku 60+. Proti depresi z počasí pomáhá nejvíce pravidelný pohyb v kolektivu.

Video
délka: 29:30
720p 360p

Epicentrum: Podzimní „depky“ způsobuje střídání času i počasí Blesk - Markéta Volfová a David Vaníček

Fotogalerie
12 fotografií