Zdraví: Čeká nás extrémní zátěž horkem

  • Vysoké teploty přinesou extrémní zátěž pro chronicky nemocné, starší generace, těhotné ženy, děti, astmatiky, kardiaky a skupinu lidí s dýchacími potížemi. Zátěž vedrem pocítí i zdraví jedinci
  • Při vysoké fyzické námaze hrozí křeče, stres nebo i kolaps z horka 
  • Zvyšte přísun nealkoholických tekutin až kolem 3,5 litrů, pravidelně dávejte pít také dětem a domácím zvířatům – měli bychom mít neustálý přísun tekutin
  • Uvařte si lehce stravitelné jídlo s vyšším podílem vlákniny, do jídelníčku zařaďte ovoce a zeleninu bohatou na vodu – ředkvičky, okurky, meloun, k obědu si dejte polévku – na doplnění tekutin
  • Vyvarujte se přímému slunečnímu záření po celý den. Od 11 do 16 hodin hrozí spálení pokožky už po 15 minutách
  • Před bouřkami budou alergeny v ovzduší agresivní
  • Pokles tlaku vzduchu před přechodem studené fronty může způsobit bolesti zubů, u meteosenzitivních bolesti hlavy 
  • Bouřky budou zatěžovat psychicky labilní jedince 

SLEDUJTE POSTUP BOUŘEK NA RADARU

Aktivity: Odpočívejte, maximálně vyperte

  • Během dne si dělejte pravidelné přestávky – odpočívejte, chlaďte se – výborné je dát si na klouby studený mokrý zábal, nohy do lavoru s vlažnou vodou
  • Špatně se nám bude pracovat fyzicky i duševně – co můžete, přesuňte na jindy, maximálně vyperte – prádlo hned uschne, ale nežehlete
  • Větrejte v nočních hodinách
  • Sportovní aktivity zvolte u vody – plavání, windsurfing, jinak raději sport úplně vynechte
  • U malých dětí do 6 let omezte fyzickou aktivitu, se psem přes poledne jen na krátkou procházku ve stínu
  • S novorozenci na procházku vyjeďte hned ráno nebo raději vůbec
  • Neplánujte dlouhé cesty autem – hrozí snížená koncentrace při řízení
  • Klimatizaci nastavte na 30 °C, jinak odnesete velké teplotní skoky mezi klimatizovaným místem a venkovním prostředím minimálně nachlazením
  • Nechoďte na nákupy – zbytečně vás unaví
  • Nesmažte, dlouho nestůjte u plotny
  • Nechoďte k holiči 

Oblečení: Vyvarujte se černé barvy

  • Zvolte lehké prodyšné oblečení z přírodního materiálu – zejména bavlna a len
  • Sandálky, pantofle
  • Do kanceláře s klimatizací šátek přes ramena
  • Jako nezbytný doplněk pokrývku hlavy – klobouk, kšiltovku
  • Sluneční brýle po celý den
  • Pro dámy jen lehké líčení nebo bez make-upu
  • Pláštěnku a deštník na odpoledne do kabelky
  • Žádné složité účesy 

 

Video
délka: 02:05

Jak sestavit jídelníček v horkých dnech: Hodí se meruňky a k večeři jogurt Dagmar Honsová, David Vaníček, Lukáš Červený

Fotogalerie
25 fotografií